Ik ben Edwin Swarttouw.

Dat ik in dit vakgebied ben beland, is niet vreemd. In de jongste jaren van m'n leven heb ik enige tijd doorgebracht op een binnenvaartschip. En met een grootvader als gepassioneerd "Heibaas" / "Civieler" zijn hier de zaadjes gelegd voor m'n passie voor de Civiele Techniek en met name voor constructies en waterbouw.

Na de start bij Raadgevend Ingenieursbureau Lievense als tekenaar, ben ik betrokken geweest bij een diversiteit aan projecten, zoals golfbrekers en kadeconstructies, en heb ik mijzelf ontwikkelend tot constructeur van o.a. de kunstwerken in de toeleidende weg van de Westerscheldetunnel.

Voor mijn verdere ontwikkeling als constructeur heb ik de keuze gemaakt, om naar Heijmans Engineering, destijds onderdeel van Heijmans Beton- en Waterbouw, te gaan. Het vak verder te leren en dicht bij de praktijk te zijn, door de marktontwikkeling naar meer Design & Construct contracten.

Aan mooie, aansprekende en unieke projecten heb ik mogen meewerken, zoals onderdelen van de Betuweroute, waaronder de Sophiaspoortunnel en het tracé van Gorinchem tot Tiel, en van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, zoals de winnende aanbieding HSL Zuid-Holland Midden en een aantal ontwerpen van de contract 5B (Breda-Belgische grens).

Maar ben ook trots mijn bijdrage aan andere projecten, zoals aan een groot aantal kunstwerken in de toeleidende weg van de Thomassentunnel, specialist op het gebied van verhardingsbeheersing voor o.a. de caissons voor de Noord-Zuidlijn en de verdiepte ligging bij Born als onderdeel van het project ombouw N296 en N297 Bottleneck in Limburg en de diverse kunstwerken. Inmiddels doorgegroeid naar hoofdconstructeur/ontwerpleider.

In 2007 was ik toe aan een nieuwe uitdaging en ben uiteindelijk weer terecht gekomen bij Lievense. Mijn uitdaging lag bij de waterbouwkundige constructies. Als verantwoordelijke voor het ontwerp van verlenging van de sluizen Born, Maasbracht en Heel in het Julianakanaal in opdracht van Combinatie Besix-Mourik. Goede samenwerking met de uitvoering, unieke oplossingen met een unieke ondergrond. Maar vooral naast de projectleiding ook als constructeur/adviseur in het project. Dit is één van de hoogtepunten.

In het jaar 2012 kwam een nieuwe uitdaging op het pad. Afdelingshoofd bij de afdeling Waterbouw van LievenseCSO. Verantwoordelijk voor ruim 30 professionals. Maar daarnaast nauw betrokken bij de techniek voor diverse kademuren, steigers en tunnels. Maar ook bij sluizen! Bij Keersluis Limmel van A tot Z en verantwoordelijk voor het civiele ontwerp van de 3de kolk Beatrixsluis van tender tot definitief ontwerp.

In de ontwerpfase is de integraliteit en uitvoerbaarheid van de gekozen oplossing, naast de beheersing van tijd en geld belangrijk. Maar de kracht zit hem in het snel, de oplossing kunnen analyseren op afmetingen, integraliteit, uitvoerbaarheid, gevoelheden, risico's en raakvlakken.

Gevoel voor de constructie en de "JBF" methode zijn typisch iets voor mij!

Naast de brede kennis en het inhoudelijke constructeursschap zit in de bovengenoemde punten m'n kracht!

Vandaar dat ik BlackRope heb opgericht, zodat ik m'n kennis bij de steeds complexere projecten met een beperkt tijdpad kan inzetten op het gebied van ontwerp & advies maar ook als kritische toetser.

Door anderen word ik omschreven als een sociaal, vasthoudend en gedreven persoon met een sterk analytisch vermogen, welke ik combineer met betrokkenheid en een pragmatische en resultaatgerichte aanpak.